اول از هر سخنی این را بگویم که من نه اندیشمندم و نه شخصی هستم که درس فلسفه خوانده باشد، بلکه فقط دوستدار خدا و زیبایی هایش هستم.
ماه محرم با همه جنبه های دشمن ستیزی و آزادی خواهی آغاز شد. امام حسین (ع) با دعوت مردم بی وفای کوفه، راهیه کربلا گشت و با نثار جان ارزشمندش باعث آبیاری درخت اسلام و به ویژه انسانیت گردید. یکی از شعارهای امام عزیز ما شیعیان این بوده است که "اگر دین نداری، آزاده باش".
آزادی، کلمه ای است که از سوی هر انسان صاحب تفکر دارای معنایی خاص و منحصر به فرد است. جالب اینجاست که انسانهای داری افکار منفی بیش از هر انسان دیگر بر کلمه آزادی تاکید دارند، آن هم به جنبه ی بی بند و باری و آزادی در روابط جنسی و هر فسادی که باعث ضعف جوامع و از هم پاشی خانواده ها و در نهایت سقوط خود فرد می گردد.
من بارها دیده ام خوانندگان ایرانی که به خارج از کشور پناهنده شده اند برای آزادی و رهایی از ظلم آهنگها سروده اند، ولی آیا واقعا آزادی در شعار خلاصه می شود؟ آیا آزادی با فرار از واقعیتها محقق می گردد؟ آیا به معنای واقعی کلمه آزادی در جایی از دنیا پاسخ داده شده است؟
بگذارید ابتدا به مهدهای آزادی خارج از کشور بپردازیم. اولین پرچمدار آزادی، یعنی آمریکا.
این کشور همیشه ادعای آزادی و حمایت از آن را سر داده است و به اسم آن میلیونها مسلمان را در سراسر دنیا قتل و عام کرده است و موفقیت در این امر را، افزایش سوختن پرچم آمریکا در سراسر دنیا نشان می دهد. جدیدا آزادی را به سرحد کمال رسانیده اند و در فیلمی توهین آمیز محبوبترین بنده خداوند و سنبل انسانیت میلیاردها مسلمان را به تمسخر گرفته اند.
فرانسویها نیز که خود را انسانهای آزادی می پندارند حتی به مسلمانان حق اعتراض به این فیلم توهین آمیز را نداده اند.
در اروپا و امریکا اگر کسی از مرگ کذایی واقعه هلوکاست سخنی به زبان آورد باید ماهها و شاید سالها در دادگاه ها و زندانها وقت تلف کنند، اما اگر کسی قصد همجنس بازی، مصرف انواع مواد مخدر و رواج هر سنبل غیر انسانی را داشته باشد به شرط دادن رنگ و لعاب قانونی کامل آزاد است، پس نتیجه می گیریم که رنگ آزادی در کشورهای دنیا موج میزند، البته از نوع سیاه آن.
در کشور ما نیز مطمئنا به خاطر ترسها، هنجارها، شریعت ها بخش هایی از آزادی صلب شده است که بیشتر جنبه های منفی و غیر اخلاقی را شامل می شود، اما بی شک باز هم آزادی کامل و بی نقص اجرا نمی شود. پس نتیجه می گیریم که آزادی واقعی به صورت کامل وجود ندارد.
سالها قبل مردمی بی وفا به امام حسین ما نامه نوشتند که بیا، نجاتمان بده از این ظلم و جفا، امام حسین با این که به بی وفایی این مردم مطمئن بود ولی برای اثبات آزادی خواهی خود و اهیاء دین خدا، این دعوت را لبیک گفت و باعث به وجود آمدن تحولی بزرگ در دنیا گردید.
آبروداری و حجب و حیا
حیا چیست؟ و حیا در قرآن و روایات
یکی از خصلتهای آدمی که خداوند زمینههای آن را در نهاد تمامی انسانها قرار داده است، حیا میباشد که هر فردی میتواند با کوشش و مجاهدت به آن دست یابد. این خصلت آثار ارزشمندی در عرصههای گوناگون اجتماعی دارد. استحکام روابط جمعی و خانوادگی، بهرهگیری شایسته از نیروهای کارآمد بر پایه احکامی چون رعایت حجاب و عفاف، اصلاح روابط صحیح زن و مرد و کنترل نگاههای حرام، جویبارهایی هستند که از کوهسار حیا سرچشمه میگیرند. انسانی که به این خُلق نیکو و صفت شایسته دست یافته، کلید بسیاری از خوبیها را به خویشتن اختصاص داده است. حضرت علی(ع) فرمود: «الحیاء مفتاح کل خیر.»
حیا چون میوهای بر درخت عقل به بار مینشیند و بین خوبی و بدی جدایی ایجاد میکند و سرشت انسان را با خصال نیک میآراید. امام(ع) فرمود:
«خردمندترین مردم، باحیاترین آنهاست.»
مفهوم حیا
واژه شرم و آزرم را میتوان در فارسی به جای حیا قرار داد. در برخی منابع، اجتناب نفس از اموری که هراس، ملامت و مجازات را به دنبال دارد، حیا نامیدهاند که دو نوع است: نفسانی و ایمانی. نوع اول را خداوند در تمامی آحاد بشر قرار داده است. ایمان، اصولاً شرمی است که مؤمن به جهت خوف از پروردگار، از ارتکاب معصیت پرهیز مینماید. در تأیید این مطلب امام سجاد(ع( فرمود:
«از خدا بترس، به سبب قدرتی که بر تو دارد و از او شرم کن، به جهت نزدیکیاش به تو.»
برخی از مفسّران معاصر خاطرنشان نمودهاند این واژه از حیات گرفته شده است زیرا بر اثر شرم و احساس قُبح امکان دارد تغییری در روند زندگی آدمی پدید آید، مانند حالتی که در چهره و گونههای افراد بر اثر این خصلت پدید میآید.
از پارهای روایات استفاده میشود که انسان وقتی مرتکب گناهی شود و از آن استغفار نماید و با یادآوری حالت معصیت شرمسار گردد خداوند وی را میآمرزد و سیئاتش را به حسنات تبدیل میکند. بنابراین حالت روانی پس از توبه، شکلی از حیاست. حیا برخاسته از عزت نفس و بیداری وجدان است که با فروغ آن انسان از منکرات و پلیدیها ناراحت میشود اما در حالت بیحیایی آنچنان گستاخ میگردد که در برابر پروردگار دست به عصیان میزند. آفاتی چون خودخواهی و تکبر، بیحیایی را در انسان تشدید مینماید.
قرآن و حیا
در قرآن کریم واژه حیّ و مشتقات آن بارها دیده میشود اما در مواردی به مفهوم حیا تصریح گردیده است. در سوره بقره میخوانیم: «خداوند شرم نمیکند از آن که به پشه (کوچک) و چیزی بزرگتر از آن (عنکبوت) مثال بزند.» در اینجا خداوند میخواهد در مقابل دشمنان و معاندان به منظور بیان حقایق به دفاع از حقیقت بپردازد و تأکید نماید برای فهم مطالب، ذکر تمثیل منعی ندارد و این گونه مثالها هیچ گونه لطمه و خدشهای به ساحت قدس پروردگار و کمالات نامتناهی او وارد نمیسازد.
در جای دیگر خداوند طی حکمی به اطرافیان و اصحاب پیامبر(ص) میفرماید: «چون به خانه پیامبر فرا خوانده شدید زودتر از زمان متداول نروید اما بعد از خوردن غذا متفرق شوید و در حضور رسول به سرگرمی و گفتگو روی نیاورید زیرا این امور، پیامبر را آزار میدهد ولی او از روی شرم سخنی نمیگوید ولی خداوند از اینکه حقیقتی را برایتان بیان کند شرمی ندارد.»
محل سکونت پیامبر کانون وحی و رسالت است و گفتگوهای ملالآور برای چنین شخص معنوی مزاحمت محسوب میگردد. قرآن دعوتشدگان به خانه پیامبر را از چنین اموری منع مینماید.
خصلت حیا در آیه 25 سوره قصص به صورت ملموس و کاربردی مطرح گردیده است و خداوند میفرماید: «و جاءتْه إحدیهما تمشی علی اسْتحیاء قالتْ إنّ أبی یدعوک؛
یکی از آن دو [دختران شعیب [که با کمال حیا راه میرفت باز آمد و [خطاب به موسی] گفت: پدرم تو را فرا خوانده است.»
در این آیه برای نشان دادن حیای دختر شعیب، کلمه «استحیاء» به صورت نکره آمده و منظور از آن تجلی عفت و نجابت در طرز راه رفتن و عینی شدن حیاست. این دختران با وجود آنکه مجردند، مراقبند دور از چشم مردم رفت و آمد داشته باشند و در عمل، حیا و عفت را به انسانها میآموزند. متذکر گردیدهاند اگر خواهان آن هستیم که دلی وسوسه نشود و پای انسانی در سراشیبی گناه نلغزد، در برابر نامحرم صرفا پوشش مناسب کفایت نمیکند و لازم است در راه رفتن، تکلم نمودن و نگریستن، دقت و مراقبت لازم را به عمل آورد تا طهارت روح و سلامتی نفس دچار مخاطره و انحراف نگردد. دختر شعیب علاوه بر اینکه در راه رفتن خودنمایی و تبرج نشان نداد، به هنگام بیان مطالب به ایجاز کلام و خلاصهگویی بسنده کرد و صرفا پیام پدر را به موسی رسانید. این ویژگی درس بسیار خوبی برای پیروان قرآن خصوصا دختران میباشد.
حیا در روایات
زندگی سعادتآفرین برای بشر در سایه شناخت پروردگار و عمل به دستورهای جاودانی اسلام به دست میآید. از آنجا که حیا صفتی است در نهاد انسان که با کسب ایمان و تلاشی مطلوب به شکوفایی میرسد، ائمه معصومین(ع) در توصیههای خویش به رعایت حیا همراه با ایمان به خدا تأکید نمودهاند. صفت حیا با ایمان، مقبولتر و ایمان با حیا پسندیدهتر است. رسول خدا(ص) فرمود:
آبکاری نیکل الکترولس
آبکاری نیکل الکترولس (FA) خودکار کاتالیستی روش شیمیایی استفاده می شود که با سپرده کردن یک لایه ی فسفر نیکل یا بور آلیاژ های نیکل بر روی قطعه کار، جامد مانند فلز یا پلاستیک است. این فرایند متکی بر حضور عامل کاهنده است، برای مثال hypophosphite سدیم هیدراته (NaPO2H2 • H2O) است که با یونهای فلزی را به واکنش می دهد و رسوب فلز است. آلیاژهای با درصد های مختلف فسفر، اعم از 2-5 (فسفر کم) تا 11-14 (فسفر بالا) امکان پذیر است. خواص وابسته به فن استخراج و ذوب فلزات و آلیاژهای درصد از فسفر بستگی دارد.
بررسی اجمالی
آبکاری نیکل الکترولس یک واکنش خودکار کاتالیزوری استفاده می شود که با سپرده کردن پوشش نیکل در بستر است. بر خلاف آبکاری، لازم است به عبور جریان الکتریکی از طریق راه حل به شکل سپرده است. این تکنیک آبکاری شده است برای جلوگیری از خوردگی و سایش. تکنیک EN همچنین می تواند به تولید پوشش های کامپوزیتی با تعلیق پودر در حمام مورد استفاده قرار گیرد.
آبکاری نیکل الکترولس دارای چندین مزیت در مقابل آبکاری الکتریکی است. رایگان از چگالی شار مسائل مربوط به عرضه و قدرت، آن را فراهم می کند سپرده حتی بدون در نظر گرفتن هندسه قطعه کار، و با قبل صفحه کاتالیزور مناسب، می تواند بر روی سطوح غیر هادی واریز.
قبل از شروع درمان
قبل از انجام آبکاری نیکل الکترولس، مواد را به پوشش داده می شود باید توسط یک سری از مواد شیمیایی پاک، این است که به عنوان فرآیند قبل از درمان شناخته شده است. عدم حذف ناخواسته "خاک" از نتیجه سطح بخش در آبکاری فقیر. هر ماده شیمیایی قبل از درمان باید با آب شستشو (به طور معمول دو تا سه بار) را به حذف مواد شیمیایی که ممکن است به سطح پایبند است. د جرسنج حذف روغن از سطح، در حالی که تمیز کردن اسید حذف پوسته پوسته شدن.
فعال سازی با یک اسید ضعیف اچ، نیکل و یا حمله و یا در مورد بستر غیر فلزی، یک راه حل اختصاصی انجام می شود. پس از فرایند آبکاری، مواد آبکاری باید با یک ماده شیمیایی ضد اکسیداسیون و ضد ماتی مانند تری سدیم فسفات یا کرومات، به دنبال آن آب شستشو به جلوگیری از رنگ آمیزی به پایان رسید. جسم شستشو و سپس باید به طور کامل خشک شده و یا پخته شده را به دست آوردن سختی کامل فیلم آبکاری.
قبل از درمان مورد نیاز برای رسوب نیکل و کبالت در سطح غیر رسانا معمولا از آماده سازی سطح اولیه به ارائه hydrophillic بستر تشکیل شده است. به دنبال این مرحله اولیه، سطح یک راه حل از یک فلز نجیب، به عنوان مثال، کلرید پالادیوم فعال شده است. نیترات نقره نیز برای فعال شدن ABS و دیگر پلاستیک استفاده می شود. تشکیل حمام الکترولس متفاوت است با فعال است. بستر در حال حاضر آماده برای رسوب نیکل است.
مزایا و معایب
مزایای آن شامل:
1. آیا انرژی الکتریکی استفاده نمی کند.
2. حتی پوشش بر روی سطح قطعات می توان به دست آورد.
3. هیچ jigs یا قفسه های پیچیده مورد نیاز است.
4. انعطاف پذیری در حجم و ضخامت آبکاری وجود دارد.
5. این پروسه می تواند رفتگی بشقاب و حفره های کور با ضخامت ثابت است.
6. دوباره پر کردن مواد شیمیایی را می توان کنترل به صورت خودکار.
7. روش تصفیه مجتمع مورد نیاز نمی باشد
8. مات، نیمه روشن یا روشن پس از اتمام می تواند به دست آمده است.
معایب عبارتند از:
1. طول عمر از مواد شیمیایی محدود است.
2. ضایعات هزینه درمان زیاد است به دلیل نوسازی سریع مواد شیمیایی می باشد.
هر نوع نیکل الکترولس همچنین دارای مزایای خاص بسته به نوع کاربرد و نوع استفاده از آلیاژ نیکل است.