داستان، اس ام اس و شعر

دنیا دو روزه یه روز با تو یه روز علیه تو

داستان، اس ام اس و شعر

دنیا دو روزه یه روز با تو یه روز علیه تو

زندگی نامه ی بهرام اسدی


بهرام اسدی





1343-جو گونش ایلی اورمودا دوغولموشام. ایلک و اورتا تحصیلاتیمی بو شهرده بیتیرندن سونرا تربیت معلم تحصیلی آلیب 1365-دن بویانا معلم ایشله-ییرم.
قاباقجادان آرا-سیرا یازیلاریم اولسا دا 1364-دن جدّی شکیلده یازماغا دؤنوب و او زاماندان بری بیر چوخ شعرلر و مقاله¬لرین مؤلفی اولموشام.
اثرلریم مختلف نشریه¬لرده چاپ اولوب و اونلاری توپلوم حالدا کتابلاریما توپلامیشام.
8 ایل بویوندا(70-77) اورمونون شعر و ادبیات درنه¬گینین هیئت امنا عضوی و او درنه¬گین آپاریجیسی کیمی چالیشمیشام.
چاغداش تورکجه یازانلارین چوخو ایله علاقه¬م اولوب و اونلاری یاخیندان تانی¬ییب، اونلارلا گؤروشموشم.
بیر چوخ ادبی- هنری برنامه¬لرده بولونوب چیخیش ائتمیشم. بیر نئچه اورمو نشریه¬سینده تورکجه صحیفه آچیب نئچه ایل اونلاری دولدورموشام. اورمونون رادیو- تلویزیونو ایله امکداشلیق ائدیب و چوخلو برنامه¬لرینده آپاریجی، یازان، کارشناس و مشاور کیمی فعالیت ائتمیشم.
1382-جی ایلدن یاز نشریاتین یولا سالیب و بو نشریاتدا اؤزومون و آیری یازانلار و شاعرلرین اثرلرین نشر ائتدیرمیشم.
اؤز قلمیمین محصولو اولان و چاپا یئتیشن ایشلریم بونلاردیر:
1- آختاریش¬لار و آراشدیر¬مالار
2- آذربایجان اوغلویام (شعر توپلوسو(
3- آذربایجان بایاتیلاری(کؤچورمه(
4- آذربایجانین آشیق داستانلاریندان
5- آشیق مکتبینده (شعر توپلوسو)
6- اوچروم (شعر توپلوسو(
7- اولینهای ادبیات آذربایجان
8- ایران آشیقلاری
9- ایل آخیر چرشنبه لر (کؤچورمه(
10- باباطاهرین دیوانی (ترجمه(
11- تورکجه¬نی قورویاق (رسم الخط(
12- حیوانلاری تانیاق (اوشاق شعرلری(
13- دده قورقوت داستانلاری (4جلد(
14- دده¬میز قورقوت(12 داستانین متنی(
15- دونیا تقویم¬لری و تورک تقویمی
16- دویغولارین بندی (شعر توپلوسو(
17- شعر تونقالی(100 نفر غربی آذربایجان شاعرلری(
18- شعرلر و شاعرلر(شعر توپلوسو(
19- عرفان مجلسینده (شعر توپلوسو(
20- علی علیه¬السلامین دیوانیندا اخلاقی نؤکته¬لر(شرح و ترجمه(




  ادامه مطلب ...

اس ام اس به زبان کردی ، پیامک کردی2013


اس ام اس به زبان کردی



http://s2.picofile.com/file/7883060214/Sms_Kordi.jpg






شةوقی أوویی تؤیة رووناکی دپی سةوداسةرم


بؤ تریفةی ماهی أووت ضةن بص‌سةروسامانة شةو

معنی :

شوق دیدار روی تو روشنی‌بخش دل سودایی من‌است

بی‌ فروغ ماه رویت، جلوه و جلایی ندارد شب

.

.

.

هه رچه ند که نات بینم

به ڵام ده نگی خه نده ت

ئه بزوێنێ

دڵی سڕم

معنی:

هیچ می دانی

هر چند که ناپیدایی

اما دل شکسته ام می گوید

می آید صدایی

.

.

.

گیانا که م  زو  وه ره  نازدارم  زو  وه ره  به س  جاری  بت بینم

گیانم  بو  خوت  به ره

معنی :

جانان من زود بیا نازنینم زود بیا تا برای یک بار هم که شده ببینمت

جانم را بگیر و برای خود ببر




  ادامه مطلب ...

نبرد رستم و جومونگ (شعر طنز)

 نبرد رستم و جومونگ (شعر طنز)



http://s4.picofile.com/file/7871452254/url2323232323.jpeg




کنون رزم جومونگ و رستم شنو، دگرها شنیدستی این هم شنو


به رستم چنین گفت اون جومونگ!
ندارم ز امثال تو هیچ باک
که گر گنده ای من ز تو برترم
اگر تو یلی من ز تو یلترم

رستم انگار بهش برخورد، یهو قاطی کرد و گفت:

منم مرد مردان ایران زمین
ز مادر نزادست چون من چنین
تو ای جوجه با این قد و هیکلت
برو تا نخورده است گرز بر سرت

جومونگ چشماشو اونطوری گشاد کرد و گفت:

تو را هیچ کس بین ایرانیان
نمی داندت چیست نام و نشان
ولی نام جومونگ و سوسانو را
همه میشناسند در هر مکان
تو جز گنده بودن به چی دلخوشی
بیا عکس من را به پوستر ببین
ببین تی وی ات را که من سوژشم
ببین حال میدن در جراید به من
منم سانگ ایل گوکه نامدار
ز من گنده تر نامده در جهان
تو در پیش من مور هم نیستی
کانال 3 رو دیدی؟ کور که نیستی

در اینحال رستم پهلوان، لوتی نباخت و شروع به رجز خوانی کرد:

چنین گفت رستم به این مرد جنگ
جومونگا ! تویی دشمنم بی درنـگ
چنان بر تنت کـــوبم ایـــن نعلبکی
که دیگر نخواهی تو سوپ، آبــکی
مگـــر تو نـــدانی که مـن کیستم؟
من آن (تسو) سوسولت! نیستم
منم رستم، آن شیر ایــران زمین
(بویو) کوچک است در نگاهم همین



  ادامه مطلب ...

پسر بودن یعنی... (طنز)

پسر بودن یعنی... (طنز)


http://s4.picofile.com/file/7871435478/1339662413_44.jpg




1-پسر بودن یعنی برو چند تا نون بخر



۲-پسر بودن یعنی هی شماره دادن و هی منتظر زنگ بودن



۳-پسر بودن یعنی بد و بیراه گفتن به دخترایی که تحویلشون نمی گیرن



۴-پسر بودن یعنی کادو خریدن برا …



۵-پسر بودن یعنی جدیدا زیر ابرو برداشتن و پنکک زدن



۶-پسر بودن یعنی تا کی مفت خوری می کنی



۷-پسر بودن یعنی پس کی دفتر چه آماده به خدمت میگیری



۸-پسر بودن یعنی به زور سیکل داشتن



۹-پسر بودن یعنی بابا پس کی میری برام خواستگاری



۱۰-پسر بودن یعنی مثل خر حمالی کردن




  ادامه مطلب ...

روش خلاصه نویسی

روش خلاصه نویسی


http://s4.picofile.com/file/7871424515/kholase_nevisi.jpg





فواید و ضرورت خلاصه نویسی

«خلاصه نویسی» نوعی مهارت نگارشی محسوب می ‌شود و آشنایی با آن در کارهای قلمی و پژوهشی و گزارش نویسی مفید و کارساز است. با توجه به محدودیت فرصت و زمان و نیز فراوانی آثار و نوشته ‌ها، «چکیده نویسی»‌ ضرورت پیدا می ‌کند. گاهی از مطالب برای خودمان خلاصه برداری می ‌کنیم،‌ گاهی برای دیگری. در صورت اول، برای بهره برداری خودمان است، ‌در صورت دوم برای فایده رسانی به دیگران. در تاریخ تألیف و نگارش نیز، بخش بزرگ کتاب ‌ها، خلاصه شده کتاب ‌های دیگری است که در زمینه تاریخ، ادبیات و علوم گوناگون است. این‎ گونه کتب، با عنوان ‎هایی هم چون: خلاصه، وجیزه، منتخب، گلچین، گزیده، مختار، مهذّب، چکیده، تلخیص و ... است که توسط خود مؤلف یا دیگری صورت گرفته و می ‌گیرد. خلاصه کردن متون مفصل و کتاب ‌های عظیم و ارزشمند،‌ یکی از گام ‌های مثبتی است که می ‌تواند نسل کم حوصله امروز را هم با فرهنگ و ادب گذشته مرتبط سازد، ‌و هم بهره اخلاقی کتاب‌ های خوب ولی مفصل را که در دسترس امروزیان نیست، به خوانندگان برساند. ما همیشه نمی ‌توانیم همه کتاب‌ ها را همراه داشته باشیم. همیشه هم مجال شرح و بسط مطالب را برای دیگران نیست.

پس باید به هنر« خلاصه نویسی» مجهز بود تا از زمان و نیز از امکانات چاپ و تکثیر و یادداشت، بیشترین استفاده را کرد. گاهی نیاز می ‌شود که از یک سخنرانی یا کتاب و مقاله، خلاصه‌ای تهیه شود، یا گزارشی فشرده از یک حادثه، یا صورت جلسه‌ای خلاصه از یک جلسه، سمینار، برنامه و ... تهیه گردد. گاهی در نقد یک اثر ادبی یا محتوای یک کتاب و مقاله و فیلم، نیاز است که فشرده‌ای از آن بیان شود. در معرفی‌ های اجمالی از یک کتاب نیز خلاصه نویسی جایگاه خود را دارد. نیز گاهی در دوره ‌های آموزشی و در کلاس‌ ها، لازم است از مطالب خلاصه برداری شود، یا در متون آموزشی، خلاصه‌ای از هر بخش یا بحث در پایان آورده شود. گاهی هم برای شرکت در یک مسابقه، لازم می ‌شود کتاب یا مقاله یا داستانی خلاصه شود. برای تهیه جزواتی فشرده و کم حجم برای امتحان از برخی دروس و متون هم، نیازمند به چکیده نویسی هستیم. گاهی هم به صورت شفاهی، لازم است گزارشی کوتاه و توضیحی خلاصه درباره موضوعی داشته باشیم. مجموع این گونه نیازها، ایجاب می ‌کند که با«روش خلاصه نویسی» آشنا شویم. از این رو در این بخش، به بیان نکاتی در این موضوع می‌ پردازیم. ناگفته نماند که«خلاصه نویسی»، از جهاتی برای خود انسان مفید است و فوایدی از این قبیل دارد:
1. بهره گیری از یادداشت‌ های خلاصه، در مراحل بعد، به وسیله مراجعه مجدد به آن ‌ها.
2. تمرینی برای کار قلمی و رشد نیروی نویسندگی انسان.
3. تقویت بینش و رشد فکری انسان در سایه این گزینش و تلخیص.
4. تسهیل برخورداری از محتویات کتب و مقالات، در حجمی اندک.
5. ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای مطالعه.
6. کمک به در خاطر سپردن مطالب و از یاد نرفتن آن ‌ها.
7. کمک به تمرکز فکر هنگام خواندن کتاب و مقاله.
با توجه به این ‎که در خلاصه نویسی، باید به«کاهش حجم نوشته» پرداخت، بی آن ‎که هدف نویسنده و گوینده و پیام اصلی نوشته و سخن از بین برود، ضروری است که مهارت لازم در این امر کسب شود. این مهارت هم جز با تمرین زیاد، و نیز کار زیر نظر مربی و استاد، کمتر به دست می ‌آید. تفاوت خلاصه نویسی با گزیده، گلچین و یادداشت برداری این است که در یادداشت برداری و گزیده نویسی، نکات مورد نظر و مورد علاقه شخص از جاهای مختلف نوشته می ‌شود و چه بسا انسجام و پیوستگی میان گزیده ‌ها وجود نداشته باشد؛ ولی در خلاصه نویسی، ‌عنایت روی یک کتاب یا مقاله یا متنِ خاصّی است که چکیده همه آن آورده می ‌شود؛ نه آن‎ که از هر بوستانی گلی چیده شود. خلاصه نویسی شبیه زیراکس یا عکس گرفتن از هر متن یا تصویری در مقیاسی کوچک‌تر است.
مراحل اجرایی کار
بسیار اتفاق می‌ افتد که در خلاصه نویسی، انسان فکر می‌ کند همه این مطالب، خوب و لازم است و در تلخیص، آن‎ ها را می ‌آورد. در نهایت می ‌بیند که خلاصه، چیزی از اصل مطلب کم نیست. این یا به عدم مهارت در خلاصه نویسی برمی ‌گردد، یا به عدم آگاهی اجمالی از محتوای آن‎ چه تلخیص می‌ شود، یا عدم دقت شخص در تفکیک مطالب مهم از کم اهمیت. از این رو در امر خلاصه نویسی، مراحل زیر پیشنهاد می ‌شود:
1. مطالعه یا مرور اجمالی، پیش از اقدام به تلخیص.
2. مشخص ساختن میزان و درصد تلخیصی که باید انجام شود.
3. مشخص کردن موارد و مطالب اصلی و فرعی،‌ هنگام مطالعه.
4. حذف مطالب غیر عمده و باقی گذاشتن نکات اصلی.
5. حفظ امانت و اصالت در عبارات و محتوا.
پیش از اقدام به تلخیص،‌ خوب است ابتدا یک دور، کتاب یا مقاله را بخوانیم،‌ یا یک بار نوار را گوش دهیم یا فیلم را نگاه کنیم، تا نسبت به محتوا اِشراف و احاطه پیدا کنیم و بهتر بتوانیم موارد عمده و غیر عمده و اصلی و حاشیه‌ای را از هم تفکیک کنیم. البته این در مواردی است که متن مورد تلخیص در اختیار ما باشد. والاّ در خلاصه نویسی از مباحثِ یک کلاس یا جلسه یا سخنرانی در حال ایراد، این شیوه قابل اجرا نیست.
هنگام مرور مقدماتی، می ‌توان فصل ‌های اصلی و فرعی و مطالب عمده را از حواشی و زواید، جدا کرد و علامت گذاشت تا تلخیص، آسان ‌تر شود.



  ادامه مطلب ...